Week 4 - Reisverslag uit Mangawhai Heads, Nieuw Zeeland van Lauren Jaftoran - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Mangawhai Heads, Nieuw Zeeland van Lauren Jaftoran - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Lauren Jaftoran

Blijf op de hoogte en volg Lauren

19 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Mangawhai Heads

Afgelopen week heb ik niet heel veel veldwerk uitgevoerd maar wel veel nieuwe dingen gedaan.

De maandag heb ik twee docenten en de Chinese student geholpen met een trial waarbij we moddermonsters gingen nemen in de mangrove. Dit was interessant werk maar vooral modderig en best zwaar.

De volgende dag zou de student met mij naar een locatie gaan waarin ik de weg niet goed ken. Helaas heeft hij last van zijn rug en ging ik dus alleen naar een andere locatie waar ik eindelijk weer eens pootafdrukken heb gevonden! Het tijdstip waarop het water op het laagste is was deze week niet echt praktisch. Hij lag rond het punt waarop de zon onder ging en ik het daarna niet meer erg goed zag.

De woensdag kreeg ik te horen dat de student ging stoppen met het project omdat hij enorme rugproblemen heeft. Vandaag had het al helemaal geen nut om naar het veld te gaan want het laagste punt verschuift per dag vooruit en hierdoor zou het dus al bijna donker zijn als ik bij de locatie aan zou komen.

Ik besloot om een spontane actie te ondernemen en ging met de auto een stuk rijden naar een plek langs de riviermonding vlak voor Waipu. Dit was volgens google maps een klein halfuurtje rijden. De weg ernaartoe was over en tussen bergen waardoor het best een slingerweg is. Je mag hier gewoon 100 rijden, in de bocht moet je natuurlijk geen 100 gaan rijden want dan vlieg je uit de bocht. Het was wel even spannend voor me maar het was perfect gegaan.

Onderweg kwam ik langs Langs Beach. Het uitzicht was prachtig en moest tegen mezelf zeggen dat ik mijn ogen op de weg moest houden aangezien langs dat strand en zee alleen maar slingerwegen waren. Het water waar ik eerst heen ging stelde niet heel veel voor. Hier zaten een aantal vogels waar ik een paar foto’s van heb gemaakt. Toen ik terug ging ben ik gestopt bij Langs Beach en heb ik hier een stukje gelopen.
De donderdag ben ik weer naar Langsbeach gegaan en heb ik hier een aantal uren liggen zonnen en ben ik één keer het water in geweest want het was niet bepaald warm helaas.

De vrijdag ben ik op tijd opgestaan mijn lunch gemaakt, mijn camera’s ingepakt en met de auto naar tawharanui regional park gereden. Van te voren heb ik meerdere keren gekeken hoe ik moest rijden. Het was een uur rijden maar vrij makkelijk. Het was vooral de weg volgen en op een paar punten na een afslag nemen. Op google maps keek ik op welke punten dit was en waaraan ik kon herkennen dat ik een afslag moest nemen. Het ging super en ik reed in één keer goed. Het enigste wat ik minder vind is dat mensen echt als gekken door die bochten rijden. Aangezien ik dit soort wegen niet ben gewend en toch echt niet uit de bocht wil vliegen, laat ik het gas steeds los of rem in de bochten. De mensen die het gewend zijn om als idioten te rijden vonden dat niet zo heel leuk en af en toe zaten mensen dan ook behoorlijk kort op me en zaten me te pushen om harder te rijden in de bochten. Ik dacht : bekijk het maar!

Ik was vrij op tijd daar en er was echt geen hond daar. Het park was prachtig en je hebt allerlei soorten wandelingen en ik had de Ecology walk gedaan. Ik heb 500 foto’s gemaakt en mijn ogen uitgekeken. Tijdens mijn wandeling heb ik alleen iemand op het allerlaatste gezien toen ik alweer op het einde was. Ik ga hier zeker nog een keer terug voor een andere wandeling!
De vrijdag avond ben ik met mijn Franse vrienden naar de pub gegaan en met hun bier gedronken en ben getrakteerd op eten. Het was Saint Patrick’s day en in de andere ruimte was een feest ter ere van die dag. Hier zijn we ook nog naartoe geweest en geluisterd naar een bandje die daar speelde.

De zaterdag ben ik weer met de Fransmannen en vrouw naar de markt gegaan. Ook waren we naar een stad/dorp, hoe je het ook wilt noemen, geweest. Whangarei is de naam van de stad/dorp. Hier was ik nog niet geweest. Er zijn hier veel winkels en dus waard om een keertje naartoe te gaan.

In de middag kwam een vriend van een van de Fransmannen en je raad het nooit, hij was ook Frans. Hij zei me meteen dat hij niet zo goed in Engels was. Surprise! We gingen met zijn alle naar het strand. De jongens gingen surfen en ik ging samen met de Fransvrouw en de hond de clifwalk lopen. We hadden een prachtig uitzicht maar het was behoorlijk pittig. Berg op en af met allerlei trappen en daarna terug. We waren beide kapot en de hond zat nog steeds te rennen alsof ze energie had voor 10.

In de avond had een meisje die ik eerder had ontmoet een verrassing voor ons en we moesten om 7 uur klaar zijn. We gingen naar een pub waar een mechanische stier was. Er was een wedstrijd waar je je voor kon inschrijven en €500 dollar kon winnen. We gingen samen met de mensen van de houseparty vorig weekend. Het merendeel was alleen helaas Frans. De jongens gingen allemaal meedoen en een van de jongens was geëindigd bij de top 4. Helaas had hij het geld niet gewonnen, anders hadden we de volgende dag een barbecue gehouden. Na de pub zijn we nog naar een houseparty gegaan maar hier ben ik niet lang gebleven aangezien ik de volgende dag vroeg op moest voor veldwerk.

De zondag ben ik in de morgen, met de Chinese student en een jongen die ervaring op wilt doen, in het veld geweest. Hij ging ons de locatie laten zien welke ik nog niet goed kon. Tijdens onze wandeling moesten we een waterloop oversteken. Hij sprong er gewoon in en ik weet niet waarom maar ik deed hem na alleen ging het bij mij niet zo goed en viel ik voorover en moest ik mezelf opvangen in de modder. De andere jongen sprong na mij erin en viel in het water waardoor er water en modder in zijn pak kwam. Het lag dus gelukkig niet aan mij!

De rest van de dag heb ik doorgebracht met de Fransvrouw. We zijn met de hond gaan wandelen door Mangawhai en hebben een mail gestuurd naar een surfschool voor een surf les te nemen het komend weekend. Ik ben benieuwd!

  • 22 Maart 2017 - 19:19

    Suzan:

    Ha Lauren,

    Ik heb net al je reisverslagen gelezen en foto's bekeken. Ik ben trots op je! Je neemt initiatief, gaat uitdagingen aan, kunt al in je eentje links rijden, hebt al nieuwe mensen zelf opgezocht. Deze ervaring neem je maar mooi mee. En dan die geweldig mooie foto's, echt super! Wat een heerlijk land en fijn dat de bewoners zo aardig zijn. Hoe zit dat eigenlijk met die cameravallen, wat onderzoeken jullie? Sporen van bepaalde soorten dieren en/of bepaalde vegetatie? Geniet van deze tijd in Nieuw Zeeland. Ik geniet in elk geval van je verhalen en mooie foto's.
    Hier bij ons zijn er helaas twee ervaren ecologen die elders gaan werken. Erg jammer en het was al druk met hem, dus er komt nu veel druk op de andere ecologen. Ze zullen je wel missen! Ik weet eigenlijk niet of ze ook weten dat jij een reisblog hebt. Ik zal eens vragen.

    Groetjes, Suzan

  • 23 Maart 2017 - 09:53

    Michelle:

    Ha Lauren,

    het klinkt alsof je je heel erg goed vermaakt! en wat een prachtige foto's!

    Geniet ervan.

    Groetjes Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Mangawhai Heads

Mijn eerste reis

Op weg naar het onbekende!

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2017

Week 16

17 Mei 2017

Update week 12

25 April 2017

Update week 9

10 April 2017

Update!

27 Maart 2017

Week 5
Lauren

Actief sinds 16 Feb. 2017
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 5239

Voorgaande reizen:

16 Februari 2017 - 20 Juli 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: